Waarom wisten wij eigenlijk al dat Donald Trump zou winnen?

Waarom is het helemaal niet zo raar dat Donald Trump president is geworden? Meer nog: het stond in de sterren geschreven. Ook wij lieten ons overtuigen door de peilingen, maar de bezoekers van onze keynotes zullen bevestigen dat wij wel steeds waarschuwden voor het ondenkbare. Uit verschillende psychologische en communicatieonderzoeken bleek namelijk al dat Trump zou winnen.

reptielen brein in politieke marketing

De evolutionaire leiderschapstheorie zegt dat onze reacties nog steeds onbewust aangestuurd worden door een erg oud deel van onze hersenen. Onze hersenen evolueren heel traag. Zonder het te merken reageren we nog steeds zoals de oermens uit het stenen tijdperk. Dit is ook van toepassing op verkiezingen. Zo wisten wij dat Donald Trump erg veel kans maakte.

Wil je nog meer informatie omtrent politieke marketing? 
Klik dan op onderstaande knop voor een gratis e-book boordevol interessante inzichten!


E-book Politieke Marketing

Waarom wisten wij eigenlijk al dat Donald Trump zou winnen?

We blijken onze leiders dus nog vaak te verkiezen vanwege instinctieve of intuïtieve voorkeuren die afstammen uit het stenen tijdperk. Het lijkt vandaag zelfs zo te zijn dat die intuïtieve voorkeuren steeds belangrijker worden.

  • STEM

Canadese onderzoekers luisterden zorgvuldig naar de stemmen van de Amerikaanse presidentskandidaten. Zij stelden dat een lager stemgeluid in het algemeen meer kiezers trok dan een hoger stemgeluid. Als je hun stemmen kunstmatig verlaagde, namen het vertrouwen en de voorkeur van de kiezers bovendien toe. Het is zelfs zo dat Margaret Thatcher haar stemgeluid verlaagde tijdens haar carrière met behulp van stemtrainingen. Sommige experts stellen zelfs dat onderzoek heeft aangetoond dat vrouwelijke stemmen in de loop der tijd in het Westen gemiddeld lager zijn geworden, naarmate de emancipatie de laatste halve eeuw verder is gegroeid.

Wie had de laagste stem van de twee kandidaten?

  • LENGTE

Uit een onderzoek bij de Amerikaanse presidentsverkiezingen sinds 1789 bleek dat de grootste kandidaat in 67% van de gevallen de meeste stemmen haalde. De onderzoekers voorspelden dat lengte een nog grotere rol zou spelen door de komst van het audiovisuele tijdperk. De rol van lengte gaat zelfs zo ver dat in de ogen van het publiek de verliezers fysiek gekrompen waren en de winnaars fysiek gegroeid.

Vanwaar is dit afkomstig? Wie was vroeger de leider?
Dat was vaak de sterkste. En wie was vaak de sterkste? Juist ja, de grootste…

Wie was de grootste van de twee presidentskandidaten in deze verkiezingen?

  • PERSOONLIJKHEID

Een Duitse onderzoeker aan de universiteit van Jena keek specifiek naar de persoonlijkheid van politici. Onder de politieke leiders vond hij meer extraversie, openheid en emotionele stabiliteit.

De methode Immelman is ontworpen om persoonlijkheidsprofielen van politici op te maken. Zaakvoerder Reinout Van Zandycke maakte er zijn masterproef over. Toen enkele onderzoekers nagingen wat het gemiddelde persoonlijkheidsprofiel van presidenten was en men dit ging vergelijken met het persoonlijkheidsprofiel van Hillary Clinton, dan stelde men vast dat Clinton eigenlijk niet kon winnen. Haar profiel wijkt te veel af. Zo is ze niet extravert genoeg en scoort ze ook niet genoeg op openheid. Deze onderzoekers voorspelden al een jaar voor de verkiezingen dat Hillary Clinton geen president zou worden.

Emoties boven in politieke communicatie

Steeds meer politici beginnen rekening te houden met deze belangrijke inzichten. Zo paste Sarkozy verschillende trucjes toe om groter te lijken.  Hij droeg bijvoorbeeld schoenen die vanbinnen en vanbuiten verhoogd waren, werd hij begeleid door kleinere lijfwachten en speechte altijd met een voetenbankje.

Je bent dus gewaarschuwd! Onze emoties halen het steeds meer van onze ratio. Denk maar aan het debat rond de Brexit of nu met de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Vandaag de dag kunnen alle leiders maar best weet hebben van hoe onze oermens in ons nog steeds beslissingen neemt.

Belangrijk om te onthouden is dat bovengenoemde invloeden niet elk afzonderlijk bepalend zijn. Ze vergroten alleen een beetje de waarschijnlijkheid dat iemand boven komt drijven. Het zijn als het ware erg bruikbare troefkaarten.

Nog verdere vragen omtrent politieke marketing?
Aarzel dan niet om ons via onderstaande knop te contacteren!


Contacteer ons

Wil je nog meer informatie omtrent politieke marketing? 
Klik dan op onderstaande knop voor een gratis e-book boordevol interessante inzichten!


E-book Politieke Marketing

Bronnen:
-Carney, D. (2010). Power Posing. Psychological Science(21).
-Davidson, J. (2006). Mental illness in US presidents. Journal of Nervous and Mental Disease, 47-51.
-Mayew, W. (2013, april 8). oice Pitch Predicts Labor Market Success among Male Chief Executive Officers. Opgehaald van The University of Texas at Austin McCombs School of Business: http://www.mccombs.utexas.edu/departments/accounting/research/phd-reunion/~/media/82a1df43c311420892cfcf94ef48b8a9.ashx
-Oates, K., & Wilson, M. (2002). Nominal kinship cues facilitate altriusm. Proceedings of the Royal Society B, 105 – 109.
-Simonton, D. K. (1987). Why Presidents Succeed. New Haven: Yale university press.
-Watson, P., & Thornhill, R. (1994). Fluctuating symmetry and sexual selection. Trends in Ecology and Evolution, 21-25.

Scroll naar boven