Podcast

Een podcast over marketing en verkiezingen

In deze podcast kan je luisteren naar boeiende gesprekken en adviezen over politieke marketing. Er komen regelmatig experts uit binnen- en buitenland aan bod, maar af en toe geeft ook zaakvoerder Reinout Van Zandycke enkele boeiende inzichten over actuele thema’s.

Geen tijd of zin om alle afleveringen te beluisteren? Download dan gratis het samenvattende e-book.

Aflevering 54: 1 jaar na de verkiezingen​

In deze podcastaflevering maken Reinout Van Zandycke en Pieter De Vocht de balans op één jaar na de verkiezingen. Ze vergelijken de peilingen met hoe politieke partijen zich gedragen op sociale media.

Aflevering 53: Scoren met Facebookadvertenties

Data is kennis, zeker online. In deze aflevering praat Reinout Van Zandycke met Jan Steurs over alle inzichten die ze halen uit de advertentiebibliotheek van Facebook.

Aflevering 52: Framing in de politieke communicatie​

In deze podcastaflevering wordt de techniek framing uitgelegd door Reinout Van Zandycke en Pieter De Vocht. Deze techniek wordt veel toegepast in de politiek. Niet enkel in Vlaanderen, maar ook in onze buurlanden en bijvoorbeeld de Verenigde Staten. Wat is framing nu juist en waarom wordt deze techniek zo vaak toegepast? Het wordt je duidelijk in deze aflevering! Veel luisterplezier.


Aflevering 51: Nudging & de politiek in coronatijden​

In deze 51ste podcastaflevering leggen Reinout Van Zandycke en Pieter De Vocht uit hoe nudging vandaag enorm wordt toegepast in de politiek. Ze leggen uit wat nudging is, waarom het wordt gebruikt en waarom deze tool zo handig is in coronatijden. Veel luisterplezier!

Aflevering 50: TikTok en politici: een geslaagd huwelijk of niet?​

In deze podcastaflevering merken Reinout Van Zandycke en Pieter De Vocht de eerste babystapjes op van politici richting het razend populaire socialemediakanaal TikTok. Moeten politici hierop beginnen inzetten? Hoe moeten ze dit relatief nieuwe kanaal aanpakken? Je hoort het in deze podcast!

Aflevering 49: Het ABC van personal branding op LinkedIn​

In deze podcastaflevering geeft Pieter De Vocht samen met Reinout Van Zandycke de tips and tricks over het sociale mediaplatform LinkedIn. Hoe moet je het gebruiken? Wat is er zo anders aan het kanaal? En hoe kunnen politici hierop inspelen? Veel luisterplezier!

Aflevering 48: Marketing en het politieke steekspel tussen Open VLD en N-VA​

In deze podcastaflevering vertellen Reinout Van Zandycke en Pieter De Vocht over het politieke steekspel tussen N-VA en Open VLD. Was dit werkelijk met kwaad opzet of zat hier politiek gezien meer achter? Veel plezier met het luisteren van deze aflevering!

Aflevering 47: Beslist de sms de Amerikaanse presidentsverkiezingen?​

In deze boeiende podcast laten Reinout Van Zandycke en Pieter De Vocht hun licht schijnen op de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Wat zijn de technieken die toegepast worden en welk effect zal dit hebben op de kiezer? Veel plezier met deze aflevering van de Podcast Marketing en Verkiezingen.

Aflevering 46: Het belang van warmte en competentie in het overtuigingsproces​

Warmte en competentie zijn grote factoren in het overtuigingsproces. In deze podcast gaan we hier alvast dieper op in. Veel luisterplezier!

Aflevering 45: De volatiliteit van kiesgedrag

In deze podcast bespreken we hoe je de volatiliteit van kiesgedrag kan aanmoedigen of net stabieler houden. Veel luisterplezier gewenst!

Aflevering 44: De impact van burgerparticipatie op een politieke campagne in digitale tijden​

Burgerparticipatie is van alle tijden, maar door de komst van sociale media is de manier waarop burgers communiceren fel veranderd. Hoe kan je als politicus of politica best mee omgaan? We bespreken het in de 44ste podcast. Veel luisterplezier!

Aflevering 43: Het belang van personalisering in politiek​

In deze podcast bespreken we het proces van personalisering. Waarbij het belang van de individuele politicus toeneemt en bij een politieke partij afneemt. Welke elementen kunnen we hieruit ontleden? Veel luisterplezier!

Aflevering 42: Welke rol spelen middenveldsorganisaties in politiek?​

Welke rol spelen middenveldsorganisaties in politiek. Deze vraag beantwoorden we de 42ste aflevering van onze podcast. Veel luisterplezier!

Aflevering 41: Wat zijn de verschillende stappen in een communicatiecampagne?​

In deze podcast gaan we over de verschillende stappen van een communicatiecampagne. Hier houden we onder andere rekening met psychologie en data. Veel luisterplezier!

Aflevering 40: Crisiscommunicatie en de Brexit​

In deze podcast bespreken we het luik crisiscommunicatie en in het bijzonder rond de Brexit. Brits premier Boris Johnson had de voorbije maanden heel wat uit te leggen. In deze podcast bespreken wij zijn communicatiestijl.

Aflevering 39: Reinout op Radio 1 over de verkiezingscampagnes​

Een tijdje geleden werd Reinout opgebeld door Radio 1 om enkele inzichten te delen over de verkiezingscampagnes. Daarbij werd het gebruik van affiches en de impact daarvan in dit digitale tijdperk besproken.

Aflevering 38: Reinout over personal branding​

Persoonlijke merken worden steeds sterker en sterker. Dat heeft deels met sociale media te maken. Vooral voor kandidaten die lager op de lijst staan is het een middel om jezelf in de kijker te zetten. Op die manier kan je merk omgezet worden in stemmen. In deze podcast vertelt Reinout je meer over het belang van personal branding.

Aflevering 37: Hoe ga je om met negatieve reacties op sociale media?

Wie zich op het internet waagt krijgt vroeg of laat te maken met negatieve reacties. Een moeilijk aspect voor velen, al hoef je hier zeker geen schrik van te hebben. Ons motto geldt als volgt: elke negatieve reactie is een kans tot iets positief. Hoe je dat bewerkstelligt leggen we in deze podcast uit.

Aflevering 36: De facetten van beleids-en overheidscommunicatie

Communicatie speelt overal een belangrijke rol; ook bij de overheid en beleidsbesturen. Maar hoe gebeurt dat precies en welke rol speelt ‘nudging’ in dit proces? In deze podcast staat auteur en vroegere raadscommunicatieadviseur David Kok ons te woord.


Aflevering 35: Wat zijn de nieuwe technologische trends en welk effect hebben deze op communicatie?

In 2019 is er een overvloed aan nieuwe technologische trends. Welke innovaties zijn er in opkomst en wat zijn hun voor- en nadelen? Reinout vertelt er uitgebreid over in deze podcast.

Aflevering 34: Reinout over Nederlandse verkiezingen​

Vorige maand vonden de Nederlandse verkiezingen plaats, waarbij Forum voor Democratie en Groen Links winnaars verklaard werden. Reinout gaat hier in deze podcast op in met zijn feedback, tips en inzichten.


Aflevering 33: De vele mogelijkheden van nudging​

Nudging kwam de afgelopen weken meermaals in de media. Verschillende politici zien nudging is hét middel om mensen te stimuleren betere keuzes te maken. In deze podcast gaan we dieper in op de vele mogelijkheden van nudging.

Aflevering 32: Reinout over de beeldvoerder​

We krijgen almaar meer vragen van politici en journalisten over de beeldvoerder. Niet iedereen weet wat hij doet en voor wat hij staat. Daarom vertelt Reinout je er in deze podcast meer over.


Aflevering 31: Reinout over het belang van big data​

Als je het nu leuk vindt of niet, politiek zou tegenwoordig niet hetzelfde zijn zonder big data. Hoe gaat de politiek hiermee om, en hoe loopt het in Vlaanderen? Dat bespreekt Reinout in deze podcast.

Vraag gratis ons e-book over politieke communicatie aan!

Dit e-book over politieke marketing staat vol met tips en inzichten. Dit maakt het als lezer zeer praktisch en toepasbaar. Alvast veel inspiratie gewenst.”

Zaakvoerder Reinout Van Zandycke

Ebook politieke marketing

Aflevering 30: Reinout over de voordelen van beleidscommunicatie​

Ben jij al bekend met de term beleidscommunicatie? Als dat niet het geval is hoef je niet te vrezen. In Vlaanderen weten velen niet wat het is, toch is het aangeraden om de beleidscommunicatie niet te verwaarlozen. In deze podcast vertelt Reinout je waarom.

Aflevering 29: Wat kunnen we leren van Alexandria Ocasio-Cortez?​

Het nieuwe, jonge Amerikaanse Congreslid Alexandria Ocasio-Cortez is een hype op het internet. Een jaar geleden had ze amper 250 volgers op Twitter, nu haalt ze de kaap van 3 miljoen. Hoe heeft de negentwintigjarige New Yorkse dit verwezenlijkt? Reinout vertelt in de podcast wat haar communicatie zo belangrijk maakt.

Aflevering 28: Werken voor de Obama campagne met Kirsten Verdel​

In een uiterst boeiende podcast hebben we Kirsten Verdel te gast. Kirsten is Amerikadeskundige en hielp als enige buitenlander mee aan de verkiezingscampagne van voormalig Amerikaans president Barack Obama. Een zeer interessant gesprek vol leuke inzichten.

Aflevering 27: Tips voor een politieke campagne met Kay Leers​

In de 27ste aflevering van de podcast ‘Marketing en Verkiezingen’ spreken we met Kaj Leers. Kaj is auteur van het boek ‘Megafoonpolitiek’ en geeft in deze podcast een aantal tips en inzichten voor jouw politieke campagne.

Aflevering 26: Werken met vrijwilligers in je politieke campagne met Thierry Wernaers​

We hebben alweer een nieuwe aflevering voor de podcast ‘Marketing en Verkiezingen’! Ditmaal hebben we Thierry Wernaers te gast. Hij werkt en woont in de VS en is campagnemanager voor de Amerikaanse senaatsverkiezingen. In deze podcast geeft hij boeiende inzichten mee over de Amerikaanse verkiezingen en hoe het er aan toegaat achter de schermen.

Aflevering 25: Influencers gebruiken in jouw campagne met Sophie Boerman​

In de 25ste aflevering van de podcast ‘Marketing en Verkiezingen’ hebben we Sophie Boerman te gast. Zij is professor persuasieve communicatie aan de universiteit van Amsterdam. Een zeet boeiend gesprek waarin zij enkele interessante strategieën meegeeft.

Aflevering 24: Facebookmarketing met Gerrit Vromant​

In deze aflevering spreken met we Gerrit Vromant over marketing voeren via sociale media en in het bijzonder Facebook. Gerrit is social media coach en helpt ondernemers meer klanten te krijgen via Facebook. Ook ditmaal deelde onze gast heel wat boeiende tips en inzichten mee die jij kan toepassen in jouw digitale communicatie.

Aflevering 23: Propaganda en digitale marketing met Paul Van Damme​

We hebben onze 23ste gast in de podcast ‘Marketing en Verkiezingen’! Deze keer interviewen we niemand minder dan Paul Van Damme. Hij is de auteur van het boek ‘Propaganda in België’. In de podcast bespreken we enkele zaken uit het boek en leggen we de link naar het digitale tijdperk. Het was opnieuw een zeer boeiende aflevering vol met interessante inzichten.

Aflevering 22: Ethiek en psychologische targeten met Ronald Vorn​

In de 22ste aflevering van de podcast ‘Marketing en Verkiezingen’ hebben we een echte topper op het gebied van marketing te gast. Zijn naam is Ronald Voorn. Hij was onder andere wereldwijd verantwoordelijk voor de marketing van Heineken. Nu is hij vooral actief als merkwetenschapper en docent via de Hogeschool Utrecht en Universiteit Twente. Geniet alvast van deze aflevering.

Aflevering 21: Strategische en politieke communicatie met Noël Slangen​

We zijn toe aan de 21ste aflevering van de podcast ‘Marketing en Verkiezingen’. Deze keer hebben we dé topper van de politieke communicatie aan het woord, Noël Slangen. Hij werkte voor 6 eerste ministers en was ook eigenaar van een aantal communicatiebureau’s. Ervaring zat! Ik kan je vertellen dat dit ook weer een enorm boeiend interview is vol interessante inzichten.

Aflevering 20: Contentmarketing en e-mailmarketing met Tamara Wouda​

We zitten ondertussen aan de 20ste aflevering van de podcast ‘marketing en verkiezingen’. Deze keer hebben we Tamara Wouda te gast, een echte allround marketing experte. Tamara is een freelance marketeer die B2B-bedrijven hun verhaal helpt te vertellen. Het was alweer een zeer boeiende aflevering met heel wat concrete tips!

Aflevering 19: Politieke communicatie en sociale media met Peter Van Aelst​

In deze nieuwe aflevering van de ‘marketing en verkiezingen’ podcast praten we met Peter Van Aelst over politieke communicatie en sociale media. Peter Van Aelst is onderzoeksprofessor politieke wetenschappen aan de Universiteit Antwerpen en stichtend lid van de onderzoeksgroep ‘Media, Middenveld en Politiek’. Vanuit zijn expertise weet hij in deze podcast heel wat boeiende tips en inzichten te geven.

Aflevering 18: Politieke communicatie en sociale media met Carl Devos​

In de 18de aflevering van de podcast ‘Marketing en Verkiezingen’ hebben we professor Carl Devos te gast. Hij is hoogleraar aan de faculteit Politieke en Sociale wetenschappen van de Universiteit Gent en voorzitter van de vakgroep Politieke wetenschappen van deze faculteit. Als populair politiek analist en Wetstraatcommentator is Carl Devos regelmatig te gast in (politieke) debat- en actuaprogramma’s op de Vlaamse radio en televisie.

Aflevering 17: Sociale media en politiek met Kristof Jacobs​

In deze nieuwe aflevering van de podcast ‘marketing en verkiezingen’ hebben we Kristof Jacobs te gast. Hij is politicoloog en universitair docent politicologie aan de Radboud Universiteit. Hij onderzoekt uitdagingen voor de democratie en het gebruik en effect van sociale media tijdens verkiezingscampagnes.

Aflevering 16: Data en relevant communiceren in politiek met Peter Van Der Schaar

In deze nieuwe aflevering van de podcast ‘marketing en verkiezingen’ hebben we niemand minder dan Peter Van Der Schaar te gast. Peter is een Utrechtse ondernemer gespecialiseerd in data en relevant communiceren. Opnieuw een zeer boeiend gesprek vol met nuttige tips en inzichten voor jouw politieke campagne.

Aflevering 15: Sociale media en politiek met Bram Vandeputte​

In deze nieuwe aflevering van de podcast ‘marketing en verkiezingen’ hebben we niemand minder dan Peter Van Der Schaar te gast. Peter is een Utrechtse ondernemer gespecialiseerd in data en relevant communiceren. Opnieuw een zeer boeiend gesprek vol met nuttige tips en inzichten voor jouw politieke campagne.

Aflevering 14: Bart Verhulst en zijn visie op sociale media en politieke communicatie​

Ondertussen zitten we al aan de 14de aflevering van de podcast ‘marketing en verkiezingen’. We interviewen opnieuw een expert op het vlak van politieke communicatie. Deze keer doen we dit met Bart Verhulst. Bart Verhulst is een gewaardeerd journalist die onder andere werkte voor het programma Terzake en momenteel op regelmatige basis bijdragen levert voor het Journaal en de VRT nieuwssite.

Aflevering 13: Ivan De Vadder en zijn visie op sociale media en politieke communicatie​

Hier zijn we alweer met een volgende aflevering van onze podcast over marketing en verkiezingen. We hebben het genoegen om een echte expert aan het woord te laten. Deze keer gaan we met Ivan De Vadder dieper in op sociale media en politieke communicatie.

Aflevering 12: Jan De Meulemeester en zijn visie op sociale media en politieke communicatie​

We hebben een primeur! We spreken met niemand minder dan politiek journalist Jan De Meulemeester. Hij is onze allereerste Vlaamse gast in de podcast. Jan werkt voor de nieuwszender VTM en heeft zelf ook een online show: ‘De Meulemeester in debat’. Hierin gaat hij in gesprek met prominente burgemeesters en kandidaat-burgemeesters. In deze podcast gaan we het voornamelijk hebben over sociale media en de impact hiervan op de berichtgeving in politieke communicatie.

Aflevering 11: Mediatraining in politiek met Nico Schraag​

Nico Schraag is spreker en mediatrainer. Hij spreekt over vele management en communicatie vraagstukken vanuit zijn expertise, in 28 jaar praktijk opgebouwd. Hij is dé man bij wie je terecht kunt voor praktische tips rond communiceren met mensen en media.

Aflevering 10: Neuromarketing in politieke communicatie met Walter Limpens​

In deze podcast hebben wij Walter Limpens te gast! Walter Limpens is partner in Neurensics. Het bedrijf heeft in de afgelopen 5 jaar de meeste commerciële MRI scans ter wereld verricht. Uit de MRI studies en andere gedragswetenschappelijke onderzoeken komen zeer interessante en leuke inzichten, die Walter graag deelt tijdens lezingen en colleges over de psyche van de consument.

Aflevering 9: Opiniepeilingen in politiek met Tim De Beer​

In deze podcastaflevering hebben wij het over het voeren van opiniepeilingen. Wij spreken hiervoor met Tim de Beer. Hij is dé man bij wie je terecht kunt voor praktische tips rond politieke, maatschappelijke en beleidsvraagstukken. Hij publiceert regematig in kranten (Volkskrant, Trouw) en is af en toe te gast bij radio- en tv programma’s (Radio 1, BNR, FunX, RTL Nieuws).

Aflevering 8: Overtuigen en debatteren in politiek met Roderik Van Grieken​

In deze podcastaflevering hebben wij het over overtuigen en debatteren. Wij spreken hiervoor met Roderik van Grieken, directeur van het Nederlands Debatinstituut. Hij is dé man bij wie je terecht kunt voor praktische tips rond de kunst van het voeren van een debat.

Aflevering 7: Leiderschap in politieke communicatie met Janka Stoker​

In deze nieuwe podcastaflevering spreken we met Janka Stoker over leiderschap. Zij is hoogleraar leiderschap en organisatieverandering aan de rijksuniversiteit van Groningen. In deze podcast gaan we na wat de belangrijkste kenmerken zijn van leiderschap en geeft zij nog enkele boeiende tips en inzichten.

Aflevering 6: Politieke communicatie met Sanne Kruikemeier​

Deze week spreken we over politieke communicatie met Sanne Kruikemeier! Zij is professor politieke communicatie aan de Universiteit van Amsterdam en is een expert wat betreft het social media gebruik van politici. In deze podcast gaan we na wat de belangrijkste online communicatiestrategieën zijn voor politici en geeft zij enkele tips voor politici die willen inzetten op online communicatie.

Aflevering 5: Onze 5 top tips over de voorbije 5 afleveringen!​

In deze aflevering gaan we iets anders te werk! De voorbije maanden hebben we een aantal interessante mensen mogen interviewen. In deze podcasts hebben we een heel aantal boeiende tips en inzichten zien voorbijgaan.
Wat waren onze top 5 tips? 1. Data 2. Video 3. Facebook Advertising 4. Personal Branding 5. Geef een beeld achter de schermen.
Benieuwd naar meer informatie bij deze tips? Luister naar deze podcast of beluister zeker de voorgaande afleveringen.

Aflevering 4: Instagram/Snapchat en politiek met Nina Hoek Van Dijke​

Deze week spreken we over het gebruik van Instagram en Snapchat in politiek. Dit doen we met Nina Hoek van Dijke! Als oprichtster van Jong & Je Wilt Wat werkt ze nauw samen met jongeren en overheidsorganisaties om tot marketing- en communicatie-oplossingen te komen. Zij weet dus als geen ander hoe je Snapchat en Instagram zo efficiënt mogelijk kan inzetten.

Aflevering 3: Personal branding en politiek met Cees Harmsen​

In deze nieuwe podcast hebben we niemand minder dan Cees Harmsen te gast! Hij is een expert in personal branding en positieve psychologie. Hij leert en inspireert professionals hoe je met authentieke personal branding een verschil kunt maken in de wereld. In deze podcast gaan we dieper in op het gebruik van personal branding en hoe dit voor politici een verschil kan maken. Kom via deze podcast tips en belangrijke inzichten te weten!

Aflevering 2: Facebook en politiek met Peter Minkjan​

Deze keer hebben we een gesprek met Peter Minkjan. Hij is oprichter van Likeconomics en sinds 2012 actief als zelfstandig social marketingstrateeg gespecialiseerd in Facebook. Zodoende helpt hij diverse grote merken en bureaus om Facebook en andere sociale media succesvol in te zetten. Facebook heeft natuurlijk een zeer prominente rol in de Nederlandse verkiezingen. Kom via deze podcast tips en belangrijke inzichten te weten.

Aflevering 1: Big data en politiek met Frank Van Dalen​

Een interview met Frank Van Dalen van Stichting Politieke Academie. Hij helpt bij het voeren van politieke campagnes. De stichting ondersteunt zowel politieke partijen als overheden. Hun expertise is politieke micro-targetting. Hiervoor maken ze vooral gebruik van big data. Ook in politieke communicatie is het gebruik van data niet meer te onderschatten. Wij schreven hierover al enkele blogberichten. Jullie krijgen alvast nog meer inspiratie en informatie via deze aflevering.

Scroll naar boven