Het belang van Facebook in politiek

In onze podcastaflevering over Facebook en politiek spraken we met Peter Minkjan van Likeconomics. We bespraken hierin Facebook die een zeer prominente rol heeft gespeeld in de Nederlandse verkiezingen. Maar waarom is Facebook nu zo een belangrijke factor geworden tijdens de campagnes van politici?

Wil je nog meer informatie omtrent politieke marketing? 
Klik dan op onderstaande knop voor een gratis e-book boordevol interessante inzichten!


E-book Politieke Marketing

De rol van Facebook is doorheen de jaren veranderd. Wat vroeger meer een vriendennetwerk was is nu een persoonlijke krant geworden. Facebook is meer een nieuwsmedium geworden dan een sociaal netwerk. Men opent zijn nieuwsfeed en krijgt 10 belangrijke dingen die voor jou belangrijk zijn. De dagelijkse communicatie is verplaatst naar andere kanalen zoals bijvoorbeeld WhatsApp.

De filterbubbel van Facebook

Om die persoonlijke krant te kunnen tonen maakt Facebook gebruik van een filterbubbel, om zo enkel dingen te tonen die jij interessant vindt. In eerste instantie kan je denken dat dit eerder een nadeel is voor politieke partijen. Maar door die filterbubbel kan je wel gericht je boodschap versturen en heb je meer kans om de juiste mensen te bereiken.

Wij kunnen helpen met jouw online campagne!

Facebook blijft nog altijd het beste kanaal om de massa te bereiken. Maar hoe doe je dat? Eerst en vooral is de verpakking belangrijk. Video’s (en zeker de live-versies) krijgen van Facebook een hogere waardering dan een stukje tekst of een foto. Video’s worden dus belangrijker doordat ze meer bereik genereren.

Het is ook een absolute aanrader om gebruik te maken van funnels. Je bereikt in eerste instantie een massa en slankt zo af tot je een boodschap verstuurt naar zij die er echt interesse in hebben. Een voorbeeld hiervan kan zijn dat je een campagnevideo verdeeld in verschillende stukken, elk met hun eigen onderwerp. Wanneer iemand een stukje van je video bekijkt kan je die persoon dan een mail sturen met standpunten over dat specifiek onderwerp.

Wanneer je jouw video dan ook nog eens aan de juiste mensen promoot (jouw harde kern/ambassadeurs), kan je een viraal effect creëren. Want je ambassadeurs gaan op hun beurt de video delen en zo kan je ook een deel van hun vrienden bereiken.

Nog verdere vragen omtrent politieke marketing?
Aarzel dan niet om ons via onderstaande knop te contacteren!


Contacteer ons

Wil je nog meer informatie omtrent politieke marketing? 
Klik dan op onderstaande knop voor een gratis e-book boordevol interessante inzichten!


E-book Politieke Marketing

Scroll naar boven